• Online Yardım
  • Sıkça Sorulan Sorular
  • 0(216) 643 00 60
  • EN YAKIN ECZANE
Sadece Eczanelerde

İyi Yaşam Rehberi

Enerjinizi Besinlerle Yükseltme Önerileri

Besinler, vücudumuzun en doğru şekilde çalışabilmesi ve günlük stresle, yorgunlukla baş etmek için gereklidir. Bu nedenle gün boyu enerjimizi koruyabilmek için besin seçimimiz oldukça önemlidir. Örneğin, enerjik olmak için şekerli besinleri aşırı tüketmek aslında tam tersi etki yaratarak, gün içinde inişli-çıkışlı enerji dalgalanmalarına sebep olurken kompleks karbonhidratların tüketimi ise pozitif etki gösterir. Modern yaşamın zorlukları, iş ve aile hayatındaki sorumluluklar çoğu zaman daha az uykuya, daha fazla strese ve daha az zamana sebep oluyor. Ancak size beslenme uzmanınız olarak tavsiyem; ne kadar yoğun olursanız olun, sağlıklı beslenme konusunda kolaya kaçmayın.

Besinler Nasıl Yakıta Dönüşür

Basit olarak anlatacak olursam; yemek yedikten sonra besin ögeleri daha küçük bileşenlere parçalanır, emilir ve yakıt olarak kullanılır. Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar vücudumuzun enerji sağlamak için kullandığı 3 ana besin ögesidir. Bunların ilk kullanılanı ve en önemlisi karbonhidratlardır. Karbonhidratlar tükendiği zaman enerji üretimi için proteinler ve yağlar kullanılır. Karbonhidratlar basit ve kompleks olmak üzere ikiye ayrılır. Hem basit hem kompleks karbonhidratlar sindirim sonrasında hücreler tarafından enerji elde etmek için kullanılan şekere (gkukoza) dönüştürülür.

En İyi Enerji Vericiler

Enerji almanın en kaliteli yolu; lif içerdikleri için sindirimi daha uzun süren ve daha yavaş emilen kompleks karbonhidratlardır. Kompleks karbonhidratlar kan şekerini dengeleyerek pankreastan daha az insülin salınımı sağlar. Böylece daha uzun süre de tokluk sağlanır. Sağlıklı ve enerji verici beslenmede, hayvansal proteinler (et, tavuk, hindi, balık), baklagiller (barbunya, fasulye, nohut) ve yeterli miktarda tekli ve çoklu doymamış yağlar da (avokado, Hindistan cevizi yağı, fındık, ceviz, badem gibi yağlı tohumlar) mutlaka bulunmalıdır. Gün içinde enerjimizin korunması için yeterli sıvı tüketimi unutulmamalıdır. Su, besin ögelerinin sindirimi, emilimi ve taşınması için önemlidir. Dehidrasyon (vücudun susuz kalması) enerjinin düşmesine sebep olur. Günlük su ihtiyacınızı ortalama 8-10 bardak olarak düşünebilirsiniz.

Kaçınılması Gereken Besinler

Şekerlemeler, tatlılar, kurabiyeler, şekerli içecekler, meyve suları gibi kana hızla karışan ve bir anda kan şekerinin yükselip-düşmesine neden olan basit karbonhidratlardan kaçınmalısınız. Enerjinin gün boyu korunması için, alkolden uzak durulmalı ve kafein ise kontrollü alınmalıdır. Alkolün yatıştırıcı etkisi olduğundan enerji seviyesini düşürebilir. Kafein ise genelde ilk 2- 3 saat enerji verirken, sonrasında tam tersi etki oluşturabilir.

Öğün Saatleri

Çok acıkmanın aşırı yemeye sebep olduğu unutmayın. 3 ana öğün mutlaka yapılmalı ve 4 saatten uzun süre aç kalmayacak şekilde ara öğünler eklenmelidir ki enerjiniz gün boyu stabil kalabilsin. Her öğününüzde tüm besin grupları bulunmalıdır. Yüksek lifli, proteinli ve yağlı öğünlerin sindirimi daha uzun sürdüğünden daha uzun süre tokluk sağlar.

Unutmayın, gününüz ne kadar yoğun olsa da doğru besin seçimleri yaparak, gün boyu enerjinizin korunmasını sağlamak sizin elinizde.


Yrd. Doç. Dr. Gamze Şanlı Ak
Moso Diyet ve Beslenme Danışmanlığı

YAZIYI OKUYANLAR BU YAZILARI DA OKUDU

sporcular-icin-kolajen-takviyeleri

Sporcular İçin Kolajen Takviyeleri Neden Gereklidir?

Son yıllarda pek çok kişinin merak etmeye başladığı kolajen takviyeleri, gündelik hayatta olduğu gibi spor hayatında da farklı faydalar sunuyor. Alınacak olan kaliteli bir kolajen takviyesi ile özellikle güçlü, esnek tendon ve yüksek performansa destek olunabiliyor. Böylelikle spor hayatında çok daha iyi bir deneyim elde etmek mümkün hale geliyor.

Sporun Eklem Sağlığı ve Eklem Ağrıları Üzerindeki Olumlu Etkileri

Hareketlerimizi sağlayan kas-iskelet sisteminin hareket merkezi eklemlerdir. Üç yüzün üzerinde eklemimiz bulunmaktadır. Şekilleri farklıdır. Yapı itibariyle, eklem zarı olan ve olmayanlar olarak iki gruba ayırılır.

omega-3-eksikligi-bulgulari

Omega 3 Eksikliği Bulguları Nelerdir?

Omega 3 yağları insan vücudu tarafından üretilemediği için gıda takviyesi olarak alınması gereken bir yağ türüdür. Bu yağ asitleri esansiyel yağ asitleri sınıfında olup metabolizma için gerekli olduğu halde vücutta sentezlenemezler ve gıdalarla alınmaları gerekir. Vücudumuzda yeterli oranda omega 3 bulunmadığı durumlarda dikkat çekici bazı negatif bulgular gözlenebilir.


Metabolizmayı Hızlandırma Yolları Nelerdir ?

Daha hızlı kilo vermek mi istiyorsunuz? O zaman bu işe metabolizmanızı hızlandırarak başlayın! Peki, metabolizmanızı nasıl hızlandırırsınız? Metabolizmayı hızlandıracak yiyecekler nelerdir? Gelin birlikte inceleyelim.
Metabolizma, insan vücudunun temel yaşamsal fonksiyonlarına destek olmak için, tükettiği besinlerin hücreler tarafından yakılması demektir. Yani metabolizma, vücudun alınan kaloriyi enerjiye dönüştürme eylemidir ve bu durum kişiden kişiye değişiklik göstermektedir.

spor-yaparken-kolajen-kullanmanin-faydalari

Spor Yaparken Kolajen Kullanımın Faydaları

Spor yapmak her yaş grubunun sağlıklı yaşam sürmesi için önem taşır. Spor yaparak daha sağlıklı bir bedene sahip olmak mümkündür. Dengeli beslenme ve sporu bir arada götüren kişilerin daha sağlıklı ve uzun bir yaşam sürdüğü de bilimsel olarak kanıtlanmış bir durumdur. Spor yapan birçok kişi ilgilendiği spor dalına yönelik beslenme aritmisine sahiptir, doğal besinlerin yanı sıra takviye besin ve vitaminlerle de spor sürecini desteklemektedir.