• Online Yardım
  • Sıkça Sorulan Sorular
  • 0(216) 643 00 06
  • EN YAKIN ECZANE
Sadece Eczanelerde

Kolajen Nedir, Kolajenin faydaları nelerdir?

Kolajen, bağ dokusunun bir parçası olarak tüm vücutta en fazla bulunan bulunan proteindir. En başta deri olmak üzere dokularımızın dayanıklı, canlı ve esnek olmasını sağlar. Bağ ve bağ dokularını oluşturan kolajen, birleştirici bir tutkal görevi üstlenerek cildimize yaşlanma karşıtı bir destek oluşturur. Kolajen vücutta fibroblast olarak isimlendirilen hücreler tarafından üretilir.

Yorgunluğu Giderecek Besinler

Kendinizi sürekli olarak yorgun mu hissediyorsunuz? Mevsim değişiklikleri sizi olumsuz yönde mi etkiliyor? Bu durum, yetersiz dinlenmekten kaynaklanabileceği gibi, beslenmenizdeki düzensizliklerden de ileri gelebilir. Niasin, B1, B2, B6, B12, folik asit ve C vitamini ile demir, potasyum, krom, selenyum ve iyot minerallerinin yetersizliği durumunda yorgunluk kendini gösterir. Peki bazı besinlerin yorgunluğu önlediğini biliyor musunuz? İşte size yorgunluğu giderecek yiyecekler:

Ofis Çalışanları İçin Öneriler

Günümüzde pek çok kişi zamanının büyük bir bölümünü çalışarak geçirmektedir.  Yoğun iş temposu nedeniyle evde sağlıklı beslenmenin yerini dışarıda beslenme almıştır. Doğru beslenmeye vakit ayıramamak ve masa başında hareketsiz bir şekilde uzun saatler geçirmek, birçok kişide fazla kilo ve yağ birikimine neden olmaktadır. Oysa çalışırken de doğru beslenmek ve kilo almak yerine fazla kilolardan kurtulmak mümkündür.

Sağlıklı bir birey olabilmek için sağlıklı beslenmek çok önemlidir. Yeterli ve dengeli beslenmenin sağlığa etkisinin yanı sıra, iş gücü performansının artması ve başarı için önemli katkısı bulunmaktadır. Masa başında çalışan kişilerin sağlıklı ve formda kalmaları için işte size bazı öneriler:

D vitamini Eksikliğini Önlemek İçin Neler Yapılmalı ?

D vitamini vücudumuzda bulunan 7-dehidrokolesterol olarak bulunan ve UVB ışınlarıyla aktifleştirilen, dışarıdan hayvansal kaynaklı kolekalsiferol bitkisel kaynaklı ergokalsiferol 'ün vücutta metabolize edilmesi sonucu hormon görevi gören bir vitamindir.

Sporun Eklem Sağlığı ve Eklem Ağrıları Üzerindeki Olumlu Etkileri

Hareketlerimizi sağlayan kas-iskelet sisteminin hareket merkezi eklemlerdir. Üç yüzün üzerinde eklemimiz bulunmaktadır. Şekilleri farklıdır. Yapı itibariyle, eklem zarı olan ve olmayanlar olarak iki gruba ayırılır.

Zarı olanlar, kol ve bacaklardaki eklemlerimizdir. Ayrıca omurgada da zarı olan eklemler bulunur. Omurgada bulunan disklerin oluşturduğu eklemlerde eklem boşluğu yoktur. Boşluk, disklerle doldurulmuştur. Bu nedenle hareket bu bölgede azdır. Diskler genelde yük taşırlar. Hiyalin kıkırdak özelliğindedir. Eklem zarı ile çevrilmiş eklemlerde kıkırdak kemiklerin ekleme bakan yüzlerine oturmuştur. Bu yüzeylerin kayganlığı sıvı ile sağlanır. İçinde hyaluronik asit bulunur. Kıkırdak ise, hücrelerden, su ve proteoglikanlar ile kollajenden oluşmuştur. Ek olarak inorganik maddeler de bulunur. Hücreler dışında olan ortam, matriks olarak bilinir.

Eklem hareketi kaslara yapışır. Altı yüzün üzerinde kas vardır. Kasların kasılma, ayrılma, esneme ve kuvvet oluşturma özellikleri bulunmaktadır. Birbirine zıt çalışan, birbirine yardım eden ve birbiriyle uyumlu çalışan kaslar vardır. Eklemlerin hareket ve beslenmesi kasların hareketiyle olur.

Eklemlerin düzenli hareketi, beden hareketleridir. Fiziksel aktivite olarak ta bilinir. Düzenli, sistemli, programlı, amaç ve kurallı hareketler ise “spor'' olarak adlandırılır. Belirli bir fonksiyona yönelik yapılır. Eğer sağlıklı kalmak veya hastalığı tedavi etmek amacıyla tek ekleme yapılırsa “Tedavi Edici Egzersiz” adını alır.

Spor, bedene sağlık katar. Hem bedensel, hem ruhsal ve hem de sosyal iyilik sağlar. Vücudun tüm sistemlerine katkıda bulunur. Özellikle kalp-damar, solunum ve kas-iskelet sistemleri en fazla faydayı görür. Yapılan sportif faaliyetlerle eklemlerin gıda alımı sağlanır. Kıkırdakların damar ve siniri olmadığı için, beslenme difüzyon-sızıntı yoluyla olur. Bu nedenle günlük hareketler ve spor önemlidir.

En ideal spor, yürüyüş ve yüzmedir. Temas gerektiren sporlar, travma nedeniyle vücuda zarar verebilir.

Her gün yapılacak yarım saatlik tempolu yürüyüşler, kas-kemik-eklem ve  kalp-damar sağlığı açısından önem arz eder. Açık havada olması önerilir. Giysilere ve uygun zemine dikkat edilmelidir. Sabah veya akşam yapılabilir.

Sonuçta, eklem sağlığının korunmasında ve hastalığın tedavisinde spor ve egzersiz vazgeçilmezdir. Düzenli ve kurallara uygun yapılmalıdır. Ekleme destek için gıda takviyelerini de unutmamak gerekir.

Prof. Dr. Halil Koyuncu

İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp Ve Rehabilitasyon Öğretim Üyesi

Balık Yağları ve Sağlık

Acaba kalp hastalığı dünyada en az nerede diye bakılınca, geleneksel yaşam tarzlarını günümüze dek sürdüren eskimoların bu konuda çok şanslı olduğu görülmüştü. Bunun nedeni de bol miktarda balık yemelerine bağlanıyordu. Son yıllarda yapılan birçok araştırma, deniz ürünlerinin olumlu etkilerini gösterdikçe bu sebep-sonuç ilişkisinin doğruluğu pekişti. Bundan 50 yıl öce, Hollandalı bilim adamları 850 evli kadınla görüşüp eşlerinin ne kadar balık yediğini kaydettiler.

Enerjinizi Besinlerle Yükseltme Önerileri

Besinler, vücudumuzun en doğru şekilde çalışabilmesi ve günlük stresle, yorgunlukla baş etmek için gereklidir. Bu nedenle gün boyu enerjimizi koruyabilmek için besin seçimimiz oldukça önemlidir. Örneğin, enerjik olmak için şekerli besinleri aşırı tüketmek aslında tam tersi etki yaratarak, gün içinde inişli-çıkışlı enerji dalgalanmalarına sebep olurken kompleks karbonhidratların tüketimi ise pozitif etki gösterir. Modern yaşamın zorlukları, iş ve aile hayatındaki sorumluluklar çoğu zaman daha az uykuya, daha fazla strese ve daha az zamana sebep oluyor. Ancak size beslenme uzmanınız olarak tavsiyem; ne kadar yoğun olursanız olun, sağlıklı beslenme konusunda kolaya kaçmayın.

Obezite ve Aşırı Kilonun Eklem Sağlığı Üzerindeki Etkileri

Obezite, Fransızcadan türemiş bir kelimedir. Çok ya da aşırı şişmanlık olarak ifade edilir. Sağlığı bozacak ölçüde yağ dokularında anormal (hiperplazik) ve aşırı miktarda (hipertrofik) yağ birikmesidir. Vücutta yağ oranı, vücut ağırlığının erkeklerde % 15-18 ve kadınlarda % 20-25 artmasıyla oluşur. 

Obezite önlenebilir bir hastalıktır. Anne-babadan biri obez ise çocukta risk % 80 oranındadır. Sağlıksız beslenme-inaktif yaşam ilişkisi vardır. Batıda “Beslenme ile İlişkili Hastalıklar” içinde en sık gözlenenidir. Güçlü bir genetik yatkınlık söz konusudur.

Obezite, bulaşıcı olarak belirtilmektedir. Eğer,

omega-3-nedir-cesitleri-nelerdir

Omega 3 Nedir, Çeşitleri ve Faydaları Nelerdir?

Omega 3 yağ asitleri, insan vücudunda önemli rol oynayan çoklu doymamış yağ asidi türüdür. Bu yağ asitleri metabolizma için gerekli olduğu halde vücutta sentezlenemezler ve gıdalarla alınmaları gerekir. Omega-3 ailesine ait pek çok yağ asidi vardır. Omega 3, kalp krizi riskini en aza indirebilir, kemikleri ve eklemleri güçlendirebilir, kan şekerini düzenleyebilir, alzheimer, bunama gibi gibi tehlikeli hastalıklara yakalanma ihtimalini zayıflatabilir, kalp damar sağlığının korunmasında etkin rol oynayabilir.

omega-3-eksikligi-bulgulari

Omega 3 Eksikliği Bulguları Nelerdir?

Omega 3 yağları insan vücudu tarafından üretilemediği için gıda takviyesi olarak alınması gereken bir yağ türüdür. Bu yağ asitleri esansiyel yağ asitleri sınıfında olup metabolizma için gerekli olduğu halde vücutta sentezlenemezler ve gıdalarla alınmaları gerekir. Vücudumuzda yeterli oranda omega 3 bulunmadığı durumlarda dikkat çekici bazı negatif bulgular gözlenebilir.


Omega 3 Yağ Asitlerinin Kardiyovasküler Etkileri

Diyetle omega 3 yağ asitlerinin alınmasının kalbi korumada etkili olduğu, günde 0.5-2.0 g omega yağ asidi alınmasının kardiyovasküler hastalık (KVH) ölümlerini azalttığı daha yüksek dozun ek yarar sağlamadığı ileri sürülüyor. Omega 3 endeksi, eritrosit yağ asitlerinin EPA/DHA oranı olarak ifade edilir. Epidemiyolojik verilere göre, ani kardiyak ölümler, omega 3 endeksi %4’den az olanlarda, indeksi %7-8 olanlardan 10 kat daha yüksektir. Bu endeksin, EPA ve DHA tedavisinin izlenmesinde kullanılması önerilmektedir. Ancak metil–civa içeren balık kaynaklı omega 3 asitlerinin kardiyovasküler hastalıklar için bir risk faktörü olduğu bildirilmektedir.