• Sıkça Sorulan Sorular
  • 0(216) 643 00 60
  • en yakın eczane EN YAKIN ECZANE
nutraxin eczanelerde Eczanelerde

B Vitamini Nelerde Bulunur? B Vitamininin Vücuttaki Görevleri

B vitamini, suda çözünebilen ve dışarıdan alınması zorunlu olan bir vitamindir. İnsan vücudunun sağlıklı bir şekilde çalışması için gerekli bileşenler arasındadır. (1) Bu noktada da “B vitamini nelerde var?” sorusu karşımıza çıkar. Yazımızda hem bu sorunun yanıtını bulabilir hem de söz konusu vitaminin işlevlerine dair diğer detayları öğrenebilirsiniz.

B Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur?

B vitamini; B1, B2, B3 ve B4 gibi pek çok alt türe ayrılır. (2) Bu alt türlerin her biri, farklı besin türlerinde bulunabilir. Fakat temelde sebzeler ve hayvansal gıdalar, bu vitamin açısından zengin içerikleriyle ön plana çıkar. B vitamini içeren besinlerden bazıları şunlardır: 


  • Ispanak ve brokoli gibi yeşil yapraklı sebzeler
  • Fındık
  • Soya fasulyesi
  • Süt ve süt ürünleri
  • Beyaz ve kırmızı et
  • Balık
  • Yumurta (1)

‘’B vitamini hangi besinlerde var?’’ sorusuna yanıt veren bu listelemeye başka eklemeler de yapmak mümkündür. Örneğin sığır karaciğeri ve böbreği, bu vitamini bol miktarda içeren temel gıda kaynakları arasındadır. Dikkat edilmesi gereken detaylardan biri, B12 vitaminin sadece hayvansal gıdalarda yer almadığıdır. Yani beslenme alışkanlıklarınıza göre bu vitamini bitkisel gıdalardan da alabilirsiniz. Bu noktada B12 vitaminin yalnızca hayvansal kaynaklarda bulunduğunu belirtmekte fayda vardır. (1)

B Vitamini Vücutta Ne İşe Yarar?

B vitamini ne işe yarar? sorusuna verilecek yanıt, bu bileşenin vücutta birçok önemli görevi yerine getirdiğidir. Bu görevler arasında enerji üretimi, sinir sistemi fonksiyonları ve hücre metabolizması sağlığı bulunur. (2) Ayrıca bilişsel gelişimde de kritik roller üstlenir. (3) Sinir sistemi için gerekli olan nörotransmitterlerin (örneğin serotonin, dopamin) üretiminde de görev alır. B vitaminleri; hücrelerin, çoğalması, cildin sağlıklı kalması, sindirim sisteminin sorunsuz çalışması gibi süreçlerde de önemli görevler yürütür. (2)


B vitaminlerinin her biri, farklı işlevleri yerine getirir. Aşağıda bu vitamin tiplerine dair ayrıntıları görebilirsiniz. (2)


  • B1 vitamini (tiamin), enerji üretimi ve sinir sisteminin sağlığı için önemlidir. 
  • B2 vitamini (riboflavin) ise hücresel solunumda ve bağışıklık sisteminde kritik rol oynar. 
  • B3 vitamini (niasin), DNA onarımı ve kolesterol sentezi açısından mühimdir. 
  • B5 vitamini (pantotenik asit) ise hücrelerin doğru enerji üretimine katkıda bulunur ve vücudun hormonları, kolesterol ve diğer bileşenleri üretmesine yardımcı olur. 
  • B6 vitamini (piridoksin); sinir sistemi sağlığı, protein, karbonhidrat ve yağların parçalanması gibi fonksiyonları düzenler.
  • Biotin (B7 vitamini); cilt, saç ve tırnak sağlığında önemli rol oynar. (4) Ayrıca hücre yenilenmesinde de rol oynar. (2)

Folik asit (B9 vitamini) ise DNA ve RNA üretimini sağladığı için hamilelerin takviye olarak aldığı bileşenler arasındadır. (2) Bunun nedeni, folik asitin henüz doğmamış bebeklerin beyin ve omurilik gelişimini destekleyebilmesidir. (5) Son olarak B12 vitamini (kobalamin), kırmızı kan hücrelerinin üretimi, sinir sistemi sağlığı ve DNA üretimi için gereklidir. (2)

B Vitamini Vücutta Depolanır mı?

‘’B vitaminleri hangi besinlerde bulunur?’’ sorusu gibi bu vitaminin vücutta depolanma durumu da merak edilebilir. B vitaminleri suda çözünen vitaminler olsalar da bu bileşenin bazı türleri vücutta depolanabilir. Örneğin B12 vitamini; başta karaciğer olmak üzere beyin, böbrekler, kalp ve dalakta bulunur. (1)


Vücudumuzdaki fazla B vitaminleri, idrar yoluyla atılır. B vitaminlerinin eksikliği durumunda ise dermatolojik, gastroenterolojik ve nörolojik birtakım sorunlar ortaya çıkabilir. (2) Depresyon, anksiyete ve stres bozukluğu ise B vitaminlerinin eksikliğinde doğabilecek psikolojik sorunlardan birkaçıdır. (6) Bu vitaminin vücudunuzda yeterli miktarda bulunmaması nedeniyle sorun yaşamak istemiyorsanız günlük diyetinize dikkat etmeli; B vitamini içeren besinleri es geçmemelisiniz.



Kaynaklar:


  1. https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=lang_tr&id=_jJuEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA145&dq=B+vitamini+kaynaklar%C4%B1#v=onepage&q&f=false 
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9662251/
  3. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1545523
  4. https://karger.com/sad/article/3/3/166/291279 
  5. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1418814
  6. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jcei/issue/9899/122493