• Online Yardım
  • Sıkça Sorulan Sorular
  • 0(216) 643 00 60
  • EN YAKIN ECZANE
Sadece Eczanelerde

Yağda Çözünen Vitaminler Nelerdir?

Yağda çözünen vitaminler A, D, E ve K vitaminleridir. Yağlı besin maddeleri içinde bulunan bu vitaminler; tereyağı, bitkisel yağlar ve bazı sebzelerde bulunur. Bu vitaminlerin bağırsaklardan emilebilmeleri için yağ emilimin normal olması gerekir. Dolayısı ile ishal gibi sebeplerden dolayı yağ emiliminin bozuk olduğu durumlarda bu vitaminlerde eksiklikler ortaya çıkar.

A Vitamini Hakkında Her Şey

A1 vitamini ve A2 vitamini olmak üzere ikiye ayrılır. Diyetle alınan A vitaminin çoğu A1’dir. A1, daha çok hayvansal gıdalarda ve deniz balıklarında bulunurken, A2 vitamini tatlı su balıklarında bulunur. A1 vitamini açık sarı kristaller şeklindedir. Ayrıca bitkilerde bulunan ve beta-karoten adı verilen madde de A vitamini etkisi gösterir.
A Vitamini (Retinol); Hayvanların karaciğer, böbrek, akciğerleri, balıkların yağ ve karaciğeri, süt, tereyağı,ve yumurta sarısında bulunmaktadır.
A Vitamini (Karotin); Havuç, kavun, kayısı(sarı meyveler), yeşil sebzeler ve karaciğer A vitaminine dönüşen karoten bakımından oldukça zengin besin maddelerimizdendir.

A Vitamininin insan vücuduna çok fazla yararı vardır bunlardan bazıları;

Gözlerin iyi görmesinde a vitamininin rolü çoktur. Bu yüzden gözlerimizin daha iyi görebilmesi için büyüklerimiz balık yiyin derler. A vitamini eksikliği sonucu körlük bile oluşabilir.

Üreme fonksiyonlarını düzenler.

Ergenlik öncesinde büyümede ve ergenlik sonrası büyümede büyük rol alır. Bu yüzden ergenlik zamanında ve çocukken. Birçok çocuk balık yağı kullanmıştır.

D Vitamini

D vitamini etkisi gösteren yaklaşık 10 tane madde bilinmektedir. Ancak, bunların içinde en etkili olanları D2 vitamini ve D3 vitaminidir. Bunların her ikisi etki bakımından birbirine eşittir. Her iki vitamin güneş ışığı etkisiyle vücutta yapılırlar. Bu yüzden yeteri kadar güneş gören kişilerde D vitamini yapımı da yeterli olur ve eksikliği pek görülmez.

D vitamini; Güneş ışınları, balık yağı, yumurta sarısı tereyağı, dana, koyun karaciğeri ve beyaz etlerde bulunur.

D vitamininin yararları arasında kalsiyumun etkisini arttırarak kemikleri güçlendirir. Diş yapısını güçlendirir.

E Vitamini

E vitamini etkisi gösteren 7 çeşit madde vardır. Bunların içinde en önemlisi a-tokoferol adı verilen maddedir. C vitamini gibi dış güçlerden korur ve gribal enfeksiyonları engeller. Sağlıklı ve düzenli beslenen bir insanın e vitamini eksikliği yaşaması öz konusu değildir. Takviye ürün olarak alındığı görülmez. E vitamininin en önemli özelliği antioksidan etkisidir. E vitamini yağda çözünen çok önemli bir antioksidandır. Bütün hücreleri oksijenin zararlı etkilerine karşı korur.

E vitamini; Sıvı ve bitkisel yağlarda, tohumlu tahıllarda, patates, badem, fındık, cevizde, yeşil sebzelerde ve az da olsa karaciğer, yumurta sarısı, süt ürünleri, taze et ve balıkta bulunur.

K Vitamini

Başlıca iki tane K vitamini bulunur. Bunlardan K1 vitamini bitkilerde bulunur. Özellikle, bitkisel sıvı yağlarda, yapraklı yeşil sebzelerde ve buğday kepeğinde bol bulunur. K2 vitamini ise bağırsak bakterileri tarafından sentezlenir. K vitamini için takviye gerekmez. Normal bir insanda yeterince salgılanan bir vitamindir.

K Vitamini; Şalgam, karnabahar, marul, lahana, ıspanak, dereotu, tere, yeşil sebzeler, fasulye, yeşil çay ve karaciğer K vitamini bakımından zengin gıda maddeleridir. K Vitamininin vücudumuza sağladığı yarar kan yolunda tıkanıklıkları, pıhtılaşma gibi sorunlarda kanı inceltir sistemi düzene sokar.