• Online Yardım
  • Sıkça Sorulan Sorular
  • 0(216) 643 00 60
  • EN YAKIN ECZANE
Sadece Eczanelerde

İyi Yaşam Rehberi

Omega 3 Yağ Asitlerinin Kardiyovasküler Etkileri

Diyetle omega 3 yağ asitlerinin alınmasının kalbi korumada etkili olduğu, günde 0.5-2.0 g omega yağ asidi alınmasının kardiyovasküler hastalık (KVH) ölümlerini azalttığı daha yüksek dozun ek yarar sağlamadığı ileri sürülüyor. Omega 3 endeksi, eritrosit yağ asitlerinin EPA/DHA oranı olarak ifade edilir. Epidemiyolojik verilere göre, ani kardiyak ölümler, omega 3 endeksi %4’den az olanlarda, indeksi %7-8 olanlardan 10 kat daha yüksektir. Bu endeksin, EPA ve DHA tedavisinin izlenmesinde kullanılması önerilmektedir. Ancak metil–civa içeren balık kaynaklı omega 3 asitlerinin kardiyovasküler hastalıklar için bir risk faktörü olduğu bildirilmektedir.

Omega 3 Yağ Asitlerinin Kardiyovasküler Etkileri

Diyetle omega 3 yağ asitlerinin alınmasının kalbi korumada etkili olduğu, günde 0.5-2.0 g omega yağ asidi alınmasının kardiyovasküler hastalık (KVH) ölümlerini azalttığı daha yüksek dozun ek yarar sağlamadığı ileri sürülüyor.

Sekonder korumada statin tedavisine eklenen 1800 mg/gün EPA’nın, - serum kolesterol düzeyindeki değişikliklerde bağımsız olarak - stabil olmayan anjina ve revaskülarizasyonda azalmaya yol açtığı bildirilmektedir. Hiperlipidemik kiflilerde doza bağımlı olarak, omega 3 yağ asitleri serum trigliserid ve çok düşük dansiteli lipoprotein düzeylerinde (VLDL) azalmaya yol açmış, düşük dansiteli lipoprotein düzeylerinde değişiklik yapmamıştır. Dehmer ve arkadaşları, koroner arter by-pass grefti yapılan hastalarda balık yağı takviyesinin greft tıkanıklığını önlediğini göstermişlerdir. Lyon Diyeti Kalp Çalışmasında miyokard enfarktüsü geçiren hastalar 4 yıl boyunca anjina, kalp yetersizliği, inme, akciğer ya da periferik emboli, ani kardiyak ölüm ve nonfatal miyokard enfarktüsü açısından takip edilmiş, deney grubunda sağlanan 4:1 omega 6: omega 3 oranının koruyucu ve önleyici olduğu ileri sürülmüştür.

Akdeniz Diyeti Kalp Çalışmasında, diyete eklenen yüksek ALA’nın, GISSI-Prevenzione Çalışmasında ise, miyokard enfarktüsü geçiren hastalara 850 mg/gün omega 3 yağ asidi eklenmesinin kardiyovasküler mortaliteyi azalttığı bulunmuştur. Bucher ve arkadaşları 1966-99 yılları arasında yapılan çalışmaları gözden geçirmişler ve koroner kalp hastalarının günde 40-60 g balık yemelerinin mortaliteyi ve miyokard enfarktüsünü önlediği sonucuna varmışlardr. Bu çalışmaların aksine Zutphen çalsmasında ALA artışı ile kardiyovasküler hastalık riskinin arttığı gösterilmiş; Nilsen ve arkadaşarı Norveçli hastaların omega 3 yağ asidi takviyesi almalarının kardiyak olaylar için sekonder korumada etkisiz olduğunu ileri sürmüşlerdir. Schacky EPA ve DHA’ların supraventriküler ve ventriküler düzeyde antiaritmik ve antiaterosklerotik olduklarını geniş ölçekli bir klinik çalışmada gözlemlemiştir. Omega 3 yağ asitlerinin zincir uzunluğunun ve çift bağ sayısının etkilerinin araştırıldığı çalışmalarda; çift bağ sayısının artışının bu yağ asitlerinin kalp hastalıklarını önleyici özelliklerini arttırdığı ancak zincir uzunluğu artışının ek etki yapmadığı gözlenmiştir.

Omega 3 Endeksi Nedir?

Omega 3 endeksi, eritrosit yağ asitlerinin EPA/DHA oranı olarak ifade edilir. Epidemiyolojik verilere göre, ani kardiyak ölümler, omega 3 endeksi %4’den az olanlarda, indeksi %7-8 olanlardan 10 kat daha yüksektir. Bu endeksin, EPA ve DHA tedavisinin izlenmesinde kullanılması önerilmektedir. Ancak metil–civa içeren balık kaynaklı omega 3 asitlerinin kardiyovasküler hastalıklar için bir risk faktörü olduğu bildirilmektedir. 

Kaynak için Türk Aile Hek. Dergisi için Dildar Konukoğlu’nun makalesini inceleyebilirsiniz; http://www.turkailehekderg.org

YAZIYI OKUYANLAR BU YAZILARI DA OKUDU

omega-3-eksikligi-bulgulari

Omega 3 Eksikliği Bulguları Nelerdir?

Omega 3 yağları insan vücudu tarafından üretilemediği için gıda takviyesi olarak alınması gereken bir yağ türüdür. Bu yağ asitleri esansiyel yağ asitleri sınıfında olup metabolizma için gerekli olduğu halde vücutta sentezlenemezler ve gıdalarla alınmaları gerekir. Vücudumuzda yeterli oranda omega 3 bulunmadığı durumlarda dikkat çekici bazı negatif bulgular gözlenebilir.


Balık Kolajeninin Diğer Kolajenlerden Farkı Ne?

Kolajen Nedir ?

Kolajen, insan vücudunda en çok bulunan proteindir. Vücutta canlılığı ve esnekliği sağlayan kolajen aynı zamanda yıpranan dokuları yenileme özelliğine de sahiptir. Kolajen ile eklem ağrısı, tendon kopması, kıkırdak erimesi veya cilt kırışması gibi durumlar onarılabilmektedir.

saglikli-zayiflamak-icin-yapilmasi-gerekenler

Sağlıklı zayıflamak için yapılması gerekenler?

Modern endüstriyel toplumlarda gıdaların bol olması ve günlük fiziki hareketliliğin azalması sonucunda insanlarda genel olarak kilo alma, şişmanlama ve hatta obezite bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bütün endüstrileşmiş ve zenginleşmiş toplumların ortak bir özelliğidir.

d3 vitamini nedir

D3 Vitamini Nedir? D3 Eksikliğinde Neler Olur?

D3 vitamini, özellikle çocukların gelişimi için oldukça önemlidir. D3 vitamini eksikliği ise hem yetişkinlerde hem de çocuklarda birçok sağlık problemine yol açabilir. İşte bu yüzden D vitamini değerinin istenilen düzeyde olması gerekmektedir.

bağışıklık sistemi güçlendiriciler

Bağışıklık Sistemi Nasıl Güçlendirilir

Bağışıklık güçlendirici takviyeler ve besinler ile vücudunuzu hastalıklara karşı dayanıklı hale getirebilirsiniz.

koenzim q10 nedir

Koenzim Q10 Nedir? Koenzim Q10 Faydaları

Koenzim Q10 faydaları ve eksikliği sonucu ortaya çıkabilecek rahatsızlıklar nelerdir?